Op weg naar de Elzas

27 april 2017 - Riquewihr, Frankrijk

Na een lekker warme nacht in ons knusse camperbedje worden we wakker in een witte wereld. Door t acterraampje zien we een dikke laag sneeuw op onze fietsen liggen. Prachtig die witte bomen om ons heen. Maar deze vakantie zoeken we geen sneeuw... Op mijn slippers naar de douche laat ik deze Koningsdag aan me voorbij gaan. Een poedelwasje, ontbijten en hup we gaan door, Route des Cretes, die hebben vaker gereden maar niet met zoveel sneeuw. We rijden wat om want niet schoongeveegde haarspeldbochten lijken niet verstandig. Het is echt zwaar winters. Temperatuur 1 graad... Plots staat er aan de kant van de weg een jong hertje. Het staat naar de camper te kijken of t voorrang krijgt. Natuurlijk gaan we op de rem en dan steekt t hertje gratieus over. Prachtig! In het dal zijn we al blij met een groene omgeving en 4 graden. Via Colmar komen we in Riquewihr, eindbestemming voor vandaag. We landen op Camping Riquewihr. Een mooie plaats, 2 km van t plaatsje af. Es inspecteert meteen het sanitair. Schitterende douches! Ze maakt er graag gebruik van. Lekker fris en de haren weer in model. Het weer is redelijk, een waterig zonnetje (af en toe) en ongeeer 10 graden, joehoe! Door de vele Alsace wijngaarden hier, maken we een wandeling naar Riquewihr. Een heel schattig dorpje! Mooie vakwerkhuizen in kleine straatjes. Het ruikt er overal naar verse Macarons. We weerstaan ze. Bijna alle winkeltjes zijn rijkelijk versierd met paashaasjes en eitjes. In een veel te versierd barretje drinken we een glas koude rode wijn uit de omgeving. Prima wijntje dat geschonken wordt in een wijnglas met groene voet. De kleuren veranderen wel een beetje in deze bar want overal hangen lichtslingers. Door de wijngaarden lopenwe terug. Een heerlijke wandeling die helaas weer eindigt in...regen.  Met een wijntje op tafel, de schotel uit, goede wifi en natuurlijk elkaar genieten we van het uitzicht  en t tikken van de regen op het dak. Morgen gaan we verder door de Elzas,