Vanuit de Elzas naar het Schwartzwald

28 april 2017 - Freudenstadt, Duitsland

Na een natte avond waarop we de strijd samen aangegaan zijn om Skip-Bo te winnen, staan we op tijd op. We maken nog een keer gebruik van het geweldige sanitair en ontbijten op ons gemakje. Daarna ruimen we als een geoliede machine de boel op en vertrekken. We willen nog 2 keer stoppen in de Elzas. Namelijk in Mittelbergheim en in Obernai. Voordat we het weten rijden we Mittelbergheim-centrum in...Erg smalle straatjes met charmante vakwerkhuizen maar niet gemaakt voor een camper. Es ziet de mooie huizen wel maar Henny ziet alleen de muren. Hij moet opletten daar niet te dicht tegenaan te rijden. Als we het stadje eindelijk weer uit zijn, is er geen parkeerplaats te vinden en laten we het voor wat het was. Door naar Obernai. In de navigatie hebben we de camperparkeerplaats ingegeven. Daar staat echter, waarvoor we al gewaarschuwd waren door de NKC-app, het circus. Het parkeerterrein staat helemaal vol. Met veel geluk vinden we nog een plaatsje naast wat andere campers. Fietsend gaan we het plaatsje Obernai bekijken. Er is nog niet veel open en de paar straaltjes zon verwarmen nog geen enkel terras. We fietsen een stukje buiten de stad waar we de huizen bekijken waar nog gedeeltelijk de oude stadsmuur ingebouwd is. Leuk plaatsje maar na een uurtje houden we het voor gezien en gaan we op weg naar het Schwarzwald. Dwars door Stasbourgh, druk maar ook wel leuk. We rijden binnendoor. Het is hier prachtig en gelukkig geen sneeuw. In het dorpje Lautenbach stoppen we voor een kop koffie en een wandelingetje. We drinken koffie in het enige hotel dat open is. Een erg chique hotel. We nemen plaats in de rokersbar....niks voor ons he? Maar geen roker te bekennen en een beter.uitzicht dan in de eetzaal. Hier hebben we een kers op de taart, letterlijk. We snoepen samen een heel groot stuk Schwarzwalderkirschtorte op. Een gevalletje: nu we er toch zijn. Dat fietsen we er hopelijk morgen wel af... We rijden verder over de Schwarzwalderhochstrasse. Schitterend, veel bochtenwerk voor Henny. En....wederom sneeuw! Bij een parkeerplaats met uitzichtpunt stoppen we even. De zon schijnt een beetje, er ligt nog wat sneeuw en het uizicht is magnefique! Langs deze schitterende pas komen we aan bij camping Langenwald. De receptie is een eindeje lopen vanaf de parkeerplaats maar alles is het waard. Super leuke en vriendelijkie ontvangst. Zelf ons plaatsje uitzoeken. We vinden een schitterend stukje langs de beek. Het water stroomt lekker en de gele bloempjes prijken langs de kant. De camping heeft een heel klein, autentiek restaurantje. Daar gaan we lekker even zitten. Een wijntje, een biertje, een currywurst en een schnitzel. Het kan niet meer Duits worden. Heerlijk dit is echt genieten! Na het dinertje wandelen we de camping over. Een natuurcamping waar werkelijk aan alles gedacht is en waar alles met veel gevoel voor sfeer is aangelegd. We bekijken een toiletgebouw achter op de camping. Daar vinden we hele badkamers. Zo mooi! Groter en mooier dan in een sterrenhotel. Nou wij weten waar we morgenochtend douchen. In de camper doen we nog een drankje en leer ik Henny duizenden. Hm dat vindt hij eerst niet zo leuk. Na twee rondjes staat Henny op -160 en Es op 420. maar gelukkig leert Hen snel en wint hij het tweede potje. Daarna duiken we ons fijne camperbedje weer in.

1. Frans en Mia Robben:
    29 april 2017
    Heel gezellig, zo saampjes❤️❤️❗️
    Geniet van alle moois, de natuur de vrijheid, en van elkaar❗️